Operator Plusa musi zapłacić 50 mln zł kary
Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów utrzymał decyzję prezesa UOKiK o grzywnach w łącznej kwocie 50,6 mln zł nałożonych na Polkomtel, operatora sieci Plus. Firma została ukarana za pobieranie dodatkowych opłat za streaming audio i wideo w ramach usługi internetowej.
- SOKiK utrzymał decyzję Prezesa #UOKiK w sprawie spółki #Polkomtel i nałożone kary w łącznej wysokości ponad 50 mln zł za naruszanie zbiorowych interesów konsumentów - poinformowano we wtorek rano na twitterowym profilu Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Zaznaczono, że w decyzji z 2019 roku prezes UOKiK uznał, że „sposób ukształtowania oferty dostępu do Internetu przez #Polkomtel skutkował brakiem wiedzy po stronie konsumentów, że za słuchanie radia on-line lub oglądanie filmów w Internecie będą musieli ponosić dodatkowe opłaty”, a „odpowiedzi nie dostarczały również otrzymywane przez konsumentów faktury, które wprowadzały w błąd”.
#Polkomtel od 2013 r. zastrzegał dodatkowe opłaty za tzw. video streaming, czyli słuchanie radia on-line, oglądanie filmów w internecie lub treści video. Było to 40 groszy za minutę transmisji.
— UOKiK (@UOKiKgovPL) December 21, 2021
W Plusie dodatkowe opłaty za audio i wideo przez 5 lat
Postępowanie przeciw operatorowi Plusa zostało podjęte przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w grudniu 2018 roku po otrzymaniu zawiadomienie od klienta sieci, którzy skarżył się, że chociaż ma wykupiony pakiet internetowy, operator dolicza mu opłaty za pobieranie treści wideo.
UOKiK ustalił, że od 2013 do 2017 roku Polkomtel od użytkowników oferty Bezpieczny internet, Nielimitowany internet oraz Pakiet non stop pobierał dodatkowe opłaty za streaming treści audio i wideo, czyli słuchanie radia internetowego oraz oglądanie filmów i innych treści wideo. Stawka wynosiła 40 groszy za minutę transmisji
Te dodatkowe opłaty nie były wyszczególnione na fakturze, tylko widniały w rubryce: Połączenia i SMS-y wykonane w kraju.
Według UOKiK-u abonenci powinni mieć dostęp do wszystkich portali w ramach posiadanego pakietu internetowego. Wynika to z zasady tzw. otwartego internetu - każdy konsument powinien móc korzystać ze wszystkich jego zasobów na równych i niedyskryminacyjnych warunkach. Ponadto gdyby wiedział, że nie będzie to możliwe, mógłby nie zdecydować się na ofertę Polkomtelu.
Polkomtel ma zapłacić 50,63 mln zł kary
UOKiK orzekł, że pobierając od 2013 do 2017 roku dodatkowe opłaty za streaming audio i wideo Polkomtel wprowadzał konsumentów w błąd, ponieważ dopiero, gdy klient przeanalizował biling, orientował się, że musi zapłacić za usługi multimedialne.
- W toku postępowania potwierdziliśmy, że abonenci nie mogli w pełni korzystać z pakietu, ponieważ ponosili nieuzasadnione opłaty. Wiele osób zawierając umowę było przekonanych, że będą mogli korzystać z wykupionej transmisji danych - komentował na początku ub.r. Marek Niechciał, ówczesny prezes UOKiK-u.
Prezes UOKiK stwierdził, że Polkomtel naruszył zbiorowe interesy konsumentów i nałożył karę wynoszącą dokładnie50 634 687 zł. Nakazał też spółce opublikować na swojej stronie internetowej oraz w swoich mediach społecznościowych oświadczenie wraz z linkiem do rozstrzygnięcia urzędu. Ponadto poinformował, że każdy klient Plusa, który zapłacił dodatkowo za transfer audio i wideo, może powołać się na decyzję UOKiK i złożyć reklamację, domagając się zwrotu opłat.
W komunikacie UOKiK podkreślono, że dostęp do internetu kupujemy na innych zasadach niż do telewizji, gdzie w ramach pakietu możemy oglądać jedynie wymienione w umowie kanały. Pakiet internetowy jest wielkością zużycia danych (np. 5 GB, 20 GB, oferta bez limitu), a liczba i typ stron, które możemy przeglądać, jest nieograniczona. W jego ramach konsument powinien móc korzystać ze wszystkich rodzajów transmisji danych bez dodatkowych opłat, a przedsiębiorcy nie powinni tego ograniczać. Odpłatny dodatkowo może być natomiast dostęp do niektórych platform VOD i streamingu muzycznego.
Grupa Cyfrowy Polsat z serią kar od UOKiK
Na początku ub.r. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na Cyfrowy Polsat kary w wysokości 34,9 mln zł za działania w czasie Euro 2016 dotyczące dostępności niemieckich stacji ZDF i Das Erste w ofercie firmy.
W październiku 2019 r. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów utrzymał kary w wysokości 16,7 mln zł nałożone przez prezesa UOKiK na Cyfrowy Polsat i Polkomtel za reklamy promocji SmartDom, które uznano za mylące.
Wiosną 2019 r. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na Polkomtel kary wynoszące łącznie 39,5 mln zł. Chodziło o automatyczne włączanie przez firmę klientom usług kosztujących dodatkowo od 2 do 20 zł miesięcznie.
Pod koniec 2019 roku uprawomocnił się wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego uchylający decyzję dyrektora Izby Administracji Skarbowej, na mocy której Cyfrowy Polsat miał zapłacić 40,6 mln zł zaległego podatku dochodowego z 2011 roku wraz z odsetkami. Sąd umorzył też postępowanie w tej sprawie.
Natomiast jesienią br. Sąd Apelacyjny utrzymał karę ponad 18 mln zł nałożoną przez prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na Polkomtel za wprowadzanie odbiorców w błąd w kampanii reklamowej „Power LTE bez limitu danych” z 2014 roku.
Grupa Cyfrowy Polsat zarobiła 7 mld zł ze sprzedaży Polkomtel Infrastruktury
W trzecim kwartale br. Grupa Cyfrowy Polsat osiągnęła wzrost wpływów w ujęciu skorygowanym o 2,5 proc. do 2,59 mld zł, a dzięki finalizacji sprzedaży Polkomtel Infrastruktury za 7,07 mld zł zanotowała 3,15 mld zł zysku netto.
Na koniec września firma miała 7,47 mld zł na rachunkach i lokatach. To efekt transakcji z początku lipca, gdy Grupa Cyfrowy Polsat i należący do niej Polkomtel sfinalizowały sprzedaż 99,99 proc. udziałów spółki Polkomtel Infrastruktur, do której należy m.in. 7 tys. stacji nadawczych i ok. 37 tys. różnych systemów on-air wykorzystywanych przez sieć Plus. Udziały kupił hiszpański fundusz Cellnex za ok. 7,07 mld zł.
W segmencie abonamentowym na koniec września br. Grupa Cyfrowy Polsat miała sprzedanych 13,49 mln jednostkowych usług (RGU) klientom indywidualnym, o 3,1 proc. więcej niż rok wcześniej. Przyczynił się do tego głównie wzrost w sprzedaży telefonii mobilnej (o 7,3 proc. do 6,18 mln RGU) związany z przejęciem Premium Mobile.
Liczba abonentów Grupy z segmentu B2C zwiększyła się rok do roku o 0,8 proc. do 6,07 mln. Przeciętny przychodów od klienta poszedł w górę o 5,7 proc. do 68,6 zł. W segmencie prepaidowym liczba sprzedanych usług wzrosła o 3,8 proc. do 2,77 mld zł, a średni przychód na usługę - o 3,1 proc. do 16,4 zł.
Pod koniec listopada Cyfrowy Polsat sfinalizował wezwanie na akcje ogłoszone w październiku. Kupił 11,77 mln swoich akcji po 35 zł za sztukę, zapłacił 411,89 mln zł.
Dołącz do dyskusji: Operator Plusa musi zapłacić 50 mln zł kary