Rainbow Tours: w marcu wpływy zmalały o 39 proc., powodem epidemia
Biuro podróży Rainbow Tours w marcu br. wskutek epidemii koronawirusa zanotowało spadek skonsolidowanych przychodów sprzedażowych o 39,3 proc. do 68,4 mln zł. Jednak dzięki dużym wzrostom w styczniu i lutym kwartalne wpływy firmy zwiększyły się o 11,2 proc. do 274 mln zł.
W marcu wpływy Rainbow Tours ze sprzedaży imprez turystycznych zmalały rok do roku o 38,7 proc. do 40,8 mln zł, a z pośrednictwa w sprzedaży ofert turystycznych - o 61,1 proc. do 0,7 mln zł.
W komunikacie giełdowym firmy zaznaczono, że ten spadek „spowodowany jest rozprzestrzenianiem się w skali ogólnoświatowej, a w tym w Europie i na terenie Rzeczypospolitej Polskiej pandemii koronawirusa SARS-CoV-2 oraz panującymi ograniczeniami w przemieszczaniu się między państwami Unii Europejskiej oraz ograniczeniami podróży z / do państw trzecich z Unii Europejskiej (istotne ograniczenie w ruchu lotniczym i restrykcje związane z ruchem granicznym), wprowadzonymi od 16 marca 2020 roku, tj. od dnia zawieszenia normalnej działalności operacyjnej Emitenta”.
Mimo marcowego tąpnięcia w całym minionym kwartale sprzedaż Rainbow Tours zwiększyła się o 11,2 proc. do 274 mln zł. Przychody ze sprzedaży imprez turystycznych poszły w górę o 11 proc. do 267,8 mln zł, a z pośrednictwa - o 24 proc. do 6,2 mln zł.
W styczniu i lutym skonsolidowane wpływy firmy wzrosły rok do roku o 30,8 proc. do 232,5 mln zł.
W styczniu br. Rainbow Tours zaczęło kampanię reklamową pod hasłem „Archipelag beztroski”, promującą ofertę „Lato 2020”. W marcu firma w wstrzymała działania reklamowe, podczas gdy w styczniu na promocję w telewizji cennikowo przeznaczyła 5,19 mln zł, a w lutym - 1,67 mln zł (według danych Nielsen Audience Measurement).
Pod koniec marca firma podała szacunkowe dane finansowe za ub.r.: zanotowała 1,76 mld zł skonsolidowanych wpływów sprzedażowych (wobec 1,6 mld zł w rok wcześniej), 68,89 mln zł skonsolidowanego zysku EBITDA (w 2018 roku było to 30,39 mln zł wg standardu MSSF 16) i 37,82 mln zł zysku netto (rok wcześniej - 7,56 mln zł).
Na początku kwietnia Rainbow Tours podało, że znaczący wpływ na poprawę jej sytuacji mogą mieć rozwiązania wprowadzone w ramach tzw. tarczy antykryzysowej, m.in. dofinansowanie wynagrodzeń pracowników, wydłużenie do 180 dni terminu skuteczności odstąpienia przez podróżnego od umowy o udział w imprezie turystycznej lub jej rozwiązania przez organizatora, wygaszenie wzajemnych zobowiązań stron umów najmu w galeriach handlowych oraz pakiet pomocowy w ramach systemu instytucji rozwoju, zwłaszcza w zakresie działań i kompetencji przewidzianych dla Banku Gospodarstwa Krajowego.
- Zarząd emitenta (czyli Rainbow Tours - przyp.) jest gotowy na szereg możliwych scenariuszy dalszego rozwoju sytuacji wynikającej z ograniczeń w podróżowaniu, na bieżąco monitoruje rozwój sytuacji związanej ze skutkami rozprzestrzeniania się koronawirusa SARS-CoV-2 i wpływ pandemii na działalność grupy kapitałowej Rainbow Tours, w tym opracowując scenariusze potencjalnych efektów utrzymywania się pandemii spowodowanej koronawirusem SARS-CoV-2 na działalność spółki i grupy kapitałowej w różnych czasokresach - zaznaczono.
Akcje Rainbow Tours potaniały o ponad połowę
Wskutek epidemii kurs giełdowy Rainbow Tours z ok. 36 zł w drugiej połowie lutego zmalał do 5,94 zł 16 marca. Potem nastąpiło odbicie w górę powyżej 10 zł, w poniedziałek na koniec sesji za akcję spółki płacono 13,80 zł.
Ogółem przez ostatnie trzy miesiące kurs Rainbow Tours spadł o 57,7 proc., podczas gdy indeks WIG stracił w tym okresie 21,7 proc.
Dołącz do dyskusji: Rainbow Tours: w marcu wpływy zmalały o 39 proc., powodem epidemia