„Rzeczpospolita” i „Echo Dnia” na czele. Dane sprzedaży e-wydań dzienników w Polsce
W styczniu br. najwyższą sprzedaż wydań elektronicznych wśród ogólnopolskich gazet codziennych osiągnęła „Rzeczpospolita”. Natomiast wśród dzienników regionalnych i lokalnych pierwsze było „Echo Dnia”.
„Rzeczpospolita” (Gremi Business Communication) w styczniu 2016 roku miała średnią sprzedaż e-wydań na poziomie 11 053 egz. W skali roku tytuł ten zanotował wzrost wynoszący 9,22 proc. - wynika z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl.
>>> Przeglądaj okładki gazet i magazynów w naszym dziale Jedynki
Drugą pozycję w badanym okresie zajął „Dziennik Gazeta Prawna” (Infor Biznes) ze średnim wynikiem na poziomie 10 307 egz., o 20,21 proc. większym niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Jednocześnie był to największy wzrost w zestawieniu.
Na podium uplasował się jeszcze „Puls Biznesu” (Bonnier Business Polska). Średnia sprzedaż e-wydań tego dziennika zmniejszyła się rok do roku o 0,11 proc. do 2 767 egz.
Z kolei największy spadek sprzedaży e-wydań, wynoszący 20,24 proc. do 339 egz., osiągnęła „Gazeta Polska Codziennie” (Forum). Spadła ona z miejsca szóstego na siódme.
W styczniu 2016 roku tylko jeden dziennik wykazał sprzedaż mutacji cyfrowych. Była to „Gazeta Wyborcza”, której wynik w porównaniu do analogicznego miesiąca 2015 roku zmalał o 12,91 proc. i wyniósł 742 egz.
ZKDP |
styczeń |
|||
Wirtualnemedia.pl |
2016 |
2015 |
||
Tytuł |
Sprzedaż e-wydań |
Sprzedaż ogółem |
Sprzedaż e-wydań |
Sprzedaż ogółem |
Rzeczpospolita |
11 053 |
60 077 |
10 120 |
57 924 |
Dziennik Gazeta Prawna |
10 307 |
53 083 |
8 574 |
57 374 |
Puls Biznesu |
2 767 |
10 050 |
2 770 |
10 703 |
Parkiet Gazeta Giełdy |
2 200 |
4 895 |
1 987 |
4 915 |
Gazeta Wyborcza |
1 816 |
153 929 |
2 238 |
168 860 |
Przegląd Sportowy |
342 |
27 550 |
372 |
28 555 |
Gazeta Polska Codziennie |
339 |
21 894 |
425 |
18 937 |
Fakt Gazeta Codzienna |
209 |
314 918 |
237 |
324 940 |
Super Express |
0 |
152 007 |
0 |
157 625 |
Wśród dzienników regionalnych i lokalnych pozycja lidera średniej sprzedaży e-wydań w styczniu 2016 roku należała do „Echo Dnia” (Polska Press Grupa). Jego wynik wyniósł 1 576 egz., po wzroście o 16,48 proc.
Z dziesiątego na drugie miejsce awansował „Dziennik Bałtycki” (Polska Press Grupa). Średnia sprzedaż ogółem tego dziennika w analizowanym okresie wyniosła 941 egz., po wzroście o 711,21 proc. - największym w zestawieniu.
Na podium znalazł się jeszcze „Głos Wielkopolski” (Polska Press Grupa), którego średni wynik e-wydań zwiększył się o 36,90 proc. do 627 egz. W styczniu 2015 roku tytuł ten był drugi.
Największy spadek z kolei odnotował „Dziennik Zachodni” (również Polska Press Grupa), który w rankingu spadł z miejsca 6. na 12. Średni wynik tej gazety zmalał bowiem o 37,26 proc. i ostatecznie wyniósł 165 egz.
ZKDP |
styczeń |
|||
Wirtualnemedia.pl |
2016 |
2015 |
||
Tytuł |
Sprzedaż e-wydań |
Sprzedaż ogółem |
Sprzedaż e-wydań |
Sprzedaż ogółem |
Echo Dnia |
1 576 |
17 933 |
1 353 |
22 666 |
Polska Dziennik Bałtycki |
941 |
22 208 |
116 |
26 204 |
Głos Wielkopolski |
627 |
28 424 |
458 |
33 031 |
Dziennik Łódzki |
583 |
21 870 |
72 |
25 587 |
Gazeta Codzienna Nowiny |
446 |
15 792 |
116 |
17 316 |
Gazeta Pomorska |
301 |
39 085 |
355 |
43 586 |
Głos - Dziennik Pomorza |
279 |
21 226 |
267 |
24 159 |
Gazeta Lubuska |
249 |
19 709 |
297 |
21 875 |
Polska Gazeta Krakowska |
247 |
15 472 |
193 |
18 509 |
Nowości - Dziennik Toruński |
204 |
12 104 |
104 |
13 547 |
Polska Gazeta Wrocławska |
201 |
15 305 |
259 |
18 117 |
Dziennik Zachodni |
165 |
36 174 |
263 |
45 464 |
Nowa Trybuna Opolska |
146 |
13 407 |
109 |
15 635 |
Express Bydgoski |
139 |
10 857 |
91 |
12 001 |
Dziennik Polski |
104 |
17 401 |
147 |
20 194 |
Polska Metropolia Warszawska |
104 |
3 621 |
69 |
3 799 |
Gazeta Olsztyńska / Dziennik Elbląski |
84 |
12 799 |
30 |
16 427 |
Kurier Lubelski |
76 |
3 910 |
18 |
4 765 |
Kurier Poranny |
52 |
4 926 |
29 |
5 578 |
Kurier Szczeciński |
50 |
10 307 |
45 |
12 589 |
Gazeta Współczesna |
38 |
5 777 |
55 |
6 971 |
Express Ilustrowany |
36 |
27 134 |
20 |
31 602 |
E-wydania to dostępne w Internecie wersje gazet, identyczne pod względem zawartości z wersjami papierowymi. Ich sprzedaż wraz ze sprzedażą wydań drukowanych zaliczana jest do sprzedaży ogółem.
Mutacje cyfrowe to wydania różniące się finalnie od wersji papierowych, wzbogacone np. o dodatkowe zdjęcia czy multimedia. Raportowane są tutaj np. wydania dzienników na tablety (iPady, Kindle). Sprzedaż mutacji cyfrowych nie jest zaliczana do sprzedaży ogółem.
Z kolei sprzedaż ogółem to suma sprzedaży egzemplarzowej wydań drukowanych, sprzedaży egzemplarzowej e-wydań oraz wszystkich form prenumeraty wydań drukowanych i prenumeraty e-wydań.
Dołącz do dyskusji: „Rzeczpospolita” i „Echo Dnia” na czele. Dane sprzedaży e-wydań dzienników w Polsce