„Rzeczpospolita” i „Gazeta Wyborcza” z dużymi spadkami wpływów reklamowych w 2017 roku
W 2017 roku tylko trzy spośród dziesięciu dzienników z największymi wpływami z reklam odsiągnęły wzrost przychodów: „Dziennik Gazeta Prawna”, „Głos Wielkopolski” i „Gazeta Pomorska”. Największy spadek wpływów zanotowała natomiast „Rzeczpospolita” - wynika z analizy Wirtualnemedia.pl.
Cennikowe wydatki na reklamę w dziennikach wyniosły w 2017 roku 1,39 mld zł. Były niższe w porównaniu z 2016 rokiem o 9,7 proc. - wynika z analizy Wirtualnemedia.pl przygotowanej na bazie danych Kantar Media.
Cennikowy spadek jest niższy niż ten prognozowany przez domy mediowe. Według szacunków domu mediowego Zenith (Publicis Media) nakłady na reklamę w gazetach codziennych były niższe w ub.r. o 16,9 proc. w stosunku do roku 2016. Tendencja spadkowa ma utrzymać się również w 2018 roku i wynieść 12,5 proc.
Największe przychody z reklam miała w ub.r. „Gazeta Wyborcza”. Z wynikiem blisko 304 mln zł utrzymała pozycję lidera, mimo że na reklamach zarobiła 13,4 proc. mniej niż rok wcześniej. Drugim najczęściej wybieranym przez reklamodawców tytułem prasy codziennej był „Fakt”, który na reklamach zarobił 144,3 mln zł, czyli 5,1 proc.mniej niż przed rokiem. Trzecie miejsce na podium przypadło „Super Expressowi” z wpływami w kwocie 110,2 mln zł (8,2 proc. niższymi w skali roku).
Z czołówki 10 dzienników o najwyższych przychodach z reklam tylko trzy tytuły odnotowały wzrosty wpływów reklamowych. „Dziennik Gazeta Prawna” zwiększył je o 2,3 proc., do 59,9 mln zł; „Głos Wielkopolski” - o 4,3 proc., do 45,8 mln zł, a „Gazeta Pomorska” - o 2,4 proc., do 33,8 mln zł.
Największy spadek przychodów reklamowych zanotowała „Rzeczpospolita”. W 2017 roku reklamodawcy wydali w tym dzienniku 20,8 proc. mniej niż rok wcześniej – 108,6 mln zł.
Wydatki na reklamę w „Dzienniku Zachodnim” spadły w skali roku o 2,1 proc., do 52,2 mln zł, a w „Dzienniku Bałtyckim” - o 0,7 proc., do 45,5 mln zł. Z kolei „Dziennik Łódzki” zarobił 9,4 proc. mniej - 33,3 mln zł.
Wpływy reklamowe dzienników (TOP 10) | |||
(cennikowo, bez autopromocji, dane Kantar Media) | |||
WIRTUALNEMEDIA.PL | 2016 | 2017 | zmiana proc. |
GAZETA WYBORCZA | 350 912 860 zł | 303 957 919 zł | -13,4 |
FAKT | 152 018 172 zł | 144 297 837 zł | -5,1 |
SUPER EXPRESS | 119 993 395 zł | 110 205 716 zł | -8,2 |
RZECZPOSPOLITA | 137 162 492 zł | 108 646 259 zł | -20,8 |
DZIENNIK GAZETA PRAWNA | 58 512 754 zł | 59 874 846 zł | 2,3 |
DZIENNIK ZACHODNI | 53 316 763 zł | 52 201 050 zł | -2,1 |
GŁOS WIELKOPOLSKI | 43 927 787 zł | 45 819 680 zł | 4,3 |
DZIENNIK BAŁTYCKI | 45 813 965 zł | 45 476 939 zł | -0,7 |
GAZETA POMORSKA | 32 999 556 zł | 33 797 460 zł | 2,4 |
DZIENNIK ŁÓDZKI | 36 767 000 zł | 33 315 375 zł | -9,4 |
Razem | 1 543 397 354 zł | 1 393 800 799 zł | -9,7 |
Dołącz do dyskusji: „Rzeczpospolita” i „Gazeta Wyborcza” z dużymi spadkami wpływów reklamowych w 2017 roku