Producent rowerów Merida zakazywał sprzedaż w internecie. 2,5 mln zl kary od UOKiK
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył na spółkę Merida Polska karę w wysokości prawie 2,5 mln zł. Firma przez 6 lat zabraniała swoim dystrybutorom sprzedaży rowerów przez internet. Spowodowało to podział rynku i ograniczenie konsumentom możliwości wyboru jedynie do najbliższych sklepów stacjonarnych - uzasadnia urząd.
Merida Polska jest wyłącznym dystrybutorem rowerów marki Merida na terenie naszego kraju. Sprzedaż odbywa się za pośrednictwem rozbudowanej sieci dystrybutorów, prowadzących sklepy stacjonarne i/lub internetowe.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ustalił, że w latach 2014 – 2020 spółka zakazywała swoim dystrybutorom sprzedaży przez internet. Sklep, który oferował rowery stacjonarnie, mógł na swojej stronie internetowej jedynie prezentować produkty Merida i umożliwić zdalne składanie zamówień. Wprowadzone przez Meridę zasady nie zezwalały na finalizację transakcji on-line i wysyłkę towarów do klientów. Po odbiór wybranego roweru nabywca musiał udać się do sklepu stacjonarnego.
Ponadto Merida zakazywała dystrybutorom prowadzenia sprzedaży rowerów za pośrednictwem portali aukcyjnych. Tym samym ustalenia dokonane pomiędzy Meridą a dystrybutorami dążyły praktycznie do całkowitego zakazu sprzedaży rowerów tej marki online.
Kara dla Merida Polska
Ograniczenie sprzedaży przez internet prowadziło do faktycznego, terytorialnego podziału rynku - orzekł UOKiK.
🟠Prezes #UOKiK: Merida Polska ograniczała konkurencję wśród dystrybutorów rowerów, co prowadziło do podziału rynku między dealerami. Dla konsumentów oznaczało to brak możliwości skorzystania z atrakcyjniejszej oferty przez internet.
— UOKiK (@UOKiKgovPL) March 20, 2023
Czytaj➡️https://t.co/eayxrKsRve
- Narzucone przez spółkę Merida Polska zasady sprzedaży rowerów powodowały ograniczenie konkurencji wśród dystrybutorów i prowadziły do podziału rynku między dealerami. Dla konsumenta oznaczało to brak możliwości skorzystania z atrakcyjniejszej oferty przez internet, co mogło skutkować wyższymi cenami oferowanych produktów. Zainicjowane i organizowane przez spółkę Merida Polska porozumienie ograniczające konkurencję stanowiło poważne naruszenie polskich i unijnych reguł konkurencji - mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Za praktyki ograniczające konkurencję na krajowym rynku sprzedaży rowerów, prezes UOKiK ukarał spółkę Merida Polska kwotą 2 445 329 zł. Decyzja nie jest prawomocna, przysługuje od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Dołącz do dyskusji: Producent rowerów Merida zakazywał sprzedaż w internecie. 2,5 mln zl kary od UOKiK
Możesz de cydować, gdy sprzedajesz SWÓJ towar.
W przypadku cudzego, właśc iciel maj ąc na uwadze swój interes, może zaprop onować własne warunki sprze daży. Akcept ujesz albo nie.
IMHO nie możność handlu on line i na port alac h aukc yjnych nie jest czynnikiem ograniczającym konkurencję, gdy marża ma się ku zeru.
To co robi UOKiK to pokazowy stos czar ownic y, pokazujący przedsiębi orcom, że może ukar ać za cokol wiek, dotkl iwie i nie warto podska
kiwać.
Skończy się tym, że sprzed awcy detaliczni będą kupo wali te rowery od spółki z Czech, Słowacji lub Estonii czyli podmiotu poza zasięgiem urzędu.