UOKiK stawia zarzuty Wirtualnej Polsce i wydawcy Onet.pl - chodzi o oznaczania treści reklamowych. Kara do 10 proc. przychodów
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów postawił Ringier Axel Springer Polska i Wirtualna Polska Media zarzut wprowadzania użytkowników w błąd. Według regulatora firmy w swoich serwisach internetowych niewłaściwie oznaczały treści reklamowe.
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny w ramach postępowania wyjaśniającego, wszczętego w czerwcu br. przygląda się portalom internetowym pod kątem właściwego oznaczania treści o charakterze reklamowym. W komunikacie wyliczono, że Urząd analizuje sposoby publikacji różnego rodzaju form materiałów handlowych, zwłaszcza artykułów sponsorowanych, reklamy natywnej, akcji specjalnych czy reklam display.
Po zbadaniu materiałów publikowanych w serwisach internetowych oraz zasad współpracy w tym zakresie z reklamodawcami prezes UOKiK wszczął postępowania przeciwko dwóm spółkom: Ringier Axel Springer Polska i Wirtualna Polska Media. Obu przedstawiono zarzut wprowadzania konsumentów w błąd poprzez nieoznaczanie lub niewłaściwe oznaczanie handlowego charakteru materiałów publikowanych w prowadzonych lub wykorzystywanych przez nie serwisach internetowych.
UOKiK ma zastrzeżenia do oznaczeń typu „prezentacja partnera”
Urząd zwraca uwagę, że niektóre materiały o charakterze komercyjnym nie miały żadnych oznaczeń, a w innych przypadkach stosowane przez serwisy oznaczenia budziły wątpliwości w zakresie ich przejrzystości i czytelności. W komunikacie wyliczono, że chodzi zwłaszcza o zwroty typu: „artykuł we współpracy z partnerem”, „prezentacja partnera”, „partner materiału”, „partnerem treści jest…”, „partner serwisu”. Według UOKiK materiały oznaczone w taki sposób konsumenci mogą odbierać jako przygotowane w ramach eksperckiej współpracy z podmiotem zewnętrznym, zapewniającym wkład merytoryczny. W rzeczywistości treści stanowią formę reklamy, mającą promować produkt, usługę lub markę reklamodawcy.
Podkreślono, że zgodnie z prawem materiały w serwisach internetowych muszą być jasno oznaczone, aby wynikało z nich, iż ich publikacja jest wynikiem komercyjnej współpracy z reklamodawcą. W ocenie prezesa Urzędu wymagania takie mogą spełniać oznaczenia typu „reklama”, „materiał reklamowy na zlecenie” czy „tekst sponsorowany”.
UOKiK kwestionuje również sposób publikowania odesłań do treści komercyjnych, których forma często utrudnia zidentyfikowanie ich rzeczywistego charakteru. Na stronach głównych serwisów znajdują się tzw. boksy (kafelki) lub zajawki (linki) odsyłające do docelowych materiałów, publikowanych również na innych witrynach spółek. Okna przekierowujące do komunikatów reklamowych często nie są wyodrębnione ani oznaczone, niczym nie wyróżniają się od sąsiadujących publikacji o charakterze np. informacyjnym lub publicystycznym. Reklama internetowa pozwala na bezpośrednie powiązanie ze sprzedażą, dlatego powinna być od razu oznaczona, w boksie lub linku, w sposób niewzbudzający wątpliwości co do jej handlowego charakter.
Czy treści reklamowe na internetowych serwisach opiniotwórczych i ich profilach w portalach społecznościowych są prawidłowo oznaczane?
— UOKiK (@UOKiKgovPL) December 21, 2022
Prezes #UOKiK Tomasz Chróstny postawił pierwsze zarzuty. Czytaj więcej: https://t.co/yqwDT1gr2r pic.twitter.com/Zsncp2by8z
Według Urzędu nieujawnianie lub niejasne oznaczanie reklamowego charakteru publikacji może zniekształcać zachowania rynkowe przeciętnego konsumenta: utrudniać podjęcie decyzji o chęci zapoznania się z materiałem o charakterze reklamowym, a także wpływać na decyzje co do zakupu promowanych produktów i usług.
RASP i WP grozi kara do 10 proc. przychodów
- Redakcje są aktywnymi uczestnikami kontraktu z reklamodawcami i mają realny, często kluczowy wpływ na sposób prezentacji materiałów, którymi zarządzają. Próba pozorowania neutralnego charakteru treści, podczas gdy są one publikowane za wynagrodzenie lub innego rodzaju korzyść ekonomiczną, jest niezgodna z prawem. W dłuższej perspektywie może też skutkować utratą zaufania użytkowników do materiałów zamieszczanych w serwisach. Konsumenci powinni od razu móc rozpoznać, czy określony artykuł jest reklamą, czy niezależnym materiałem, zaś wydawcy muszą rzetelnie oznaczać komercyjne współprace - podkreśla Tomasz Chróstny.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Jeśli zarzuty się potwierdzą, Ringier Axel Springer Polska i Wirtualna Polska Media mogą ponieść karę w wysokości 10 proc. obrotu.
Co na to RASP i Wirtualna Polska? - Nasze praktyki oznaczania reklam dotychczas nie odbiegały od standardów rynkowych, a nawet bywały bardziej restrykcyjne. Zapoznamy się ze stanowiskiem UOKiK i w trybie właściwym dla tego postępowania będziemy się do tego odnosić - przekazał portalowi Wirtualnemedia.pl Michał Siegieda, dyrektor biura komunikacji korporacyjnej w WP.
- Współpracowaliśmy przy dotychczasowych działaniach i nadal będziemy współpracować w ramach wszczętego przez UOKiK postępowania wyjaśniającego wobec naszej firmy. Na bieżąco przekazujemy UOKiK wszelkie niezbędne informacje i dokumenty w sprawie - zapewniła Agnieszka Skrzypek-Makowska, kierownik komunikacji zewnętrznej w Ringier Axel Springer Polska.
W komunikacie UOKiK zaznaczono, że prezes Urzędu prowadzi także postępowania wyjaśniające w sprawie prawidłowego oznaczania treści komercyjnych w serwisach Agory i Grupy Interia.pl.
Ile RASP i WP zarabiają z reklam internetowych
Ringier Axel Springer Polska i Wirtualna Polska są największymi w Polsce wydawcami serwisów z treściami dziennikarskimi. Według wyników badania Mediapanel w listopadzie br. serwisy i aplikacje RASP (m.in. Onet.pl, Business Insider Polska, Plejada, Medonet, Fakt.pl) zanotowały 22,08 mln użytkowników oraz 2 godziny, 12 minut i 5 sekund średniego czasu korzystania, a te Grupy Witualna Polska (m.in. WP.pl, o2.pl, Money.pl, Pudelek, Wakacje.pl, Nocowanie.pl) - 22,46 mln internautów oraz 2 godziny, 29 minut i 37 sekund przeciętnego czasu korzystania.
Holding Wirtualna Polska (należy też do niego Telewizja WP, a w internecie dużą część wpływów osiąga z prowizji w serwisach e-commerce) w trzecim kwartale br. zanotował wzrost przychodów o 20,3 proc. do 270,9 mln zł i spadek zysku netto z 54,87 do 50,76 mln zł. W całym ub.r. osiągnął 872,2 mln zł wpływów i 187,8 mln zł zysku netto.
Natomiast RASP, wydający też grupę tytułów prasowych, w ub.r. przy wzroście przychodów o 20,8 proc. do 663,3 mln zł zwiększył zysk netto z 23 do 33,5 mln zł. Wpływy z reklam internetowych zwiększyły się z 307,5 do 413,7 mln zł.
Dołącz do dyskusji: UOKiK stawia zarzuty Wirtualnej Polsce i wydawcy Onet.pl - chodzi o oznaczania treści reklamowych. Kara do 10 proc. przychodów
Niniejszy wpis powstał we współpracy z partnerem.