Dziennikarze wolą kontakt bezpośredni z PR-owcami od informacji prasowych i konferencji
Ponad połowa dziennikarzy uważa, że w przeciągu ostatnich 5 lat rola konsultantów PR wzrosła, a 55 proc. ankietowanych podkreśla, że we współpracy z przedstawicielami agencji oraz rzecznikami prasowymi najbardziej ceni sobie kontakt bezpośredni - wynika z badania Ecco International Communications Network.
Z badania Ecco International Communications Network pt. „Jaka będzie przyszłość dziennikarstwa?” wynika, że 54 proc. dziennikarzy uważa, iż w ciągu ostatnich 5 lat wzrosła rola przedstawicieli agencji oraz rzeczników prasowych. Zdaniem ankietowanych współpraca z osobami odpowiedzialnymi za działania PR jest coraz bardziej istotnym elementem świata mediów.
Blisko 30 proc. dziennikarzy z 10 krajów przyznaje, że nie ma wystarczająco dużo czasu na zbieranie i analizowanie informacji, przy czym ilość i zakres obowiązków stale rośnie. W takich warunkach dziennikarze stawiają na narzędzia, które przynoszą im szybkie, ale jakościowe efekty. Ponad 55 proc. z nich podkreśla, że we współpracy z przedstawicielami agencji oraz rzecznikami prasowymi najbardziej ceni sobie kontakt bezpośredni. Informacje prasowe czy konferencje prasowe straciły swoje dawne miejsce na podium. Niespełna 8 proc. ankietowanych wskazało je, jako narzędzie, które stało się bardziej przydatne na przestrzeni ostatnich lat.
- Wnioski tego badania są oczywiste i ściśle powiązane ze zmianami na rynku wydawniczym. Zmieniają się media, zmienia się rola dziennikarzy, zmieniają się oczekiwania względem konsultantów PR oraz same narzędzia pracy. Nie wystarczy dostarczać inspirujących tematów do przygotowania publikacji. Rola agencji nie sprowadza się tylko do znajomości dziennikarzy i dostarczaniu im treści. Obecnie oczekuje się od nas współtworzenia newsów i pomocy w ich przygotowaniu, a także dostarczania unikalnych materiałów ilustrujących treści jak: infografiki, dokumentację video, a nawet animacje. Uważam, że obecne zmiany są olbrzymią szansą dla profesjonalnych firm PR. Stajemy się partnerem dziennikarzy, a nasza praca ma coraz większe przełożenie na budowanie zasięgu oraz zaangażowania samych konsumentów. Sprostać takim wyzwaniom można m.in. inwestując w rozwój kompetencji agencji w tworzeniu strategii content marketingu, SEO oraz możliwości analizowania danych. Często sprowadza się to do tworzenia zupełnie nowych zespołów zatrudniających osoby spoza środowiska ściśle PR - stwierdza w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Norbert Ofmański, CEO agencji On Board PR.
Norbert Ofmański zwraca uwagę, że coraz mniej dziennikarzy wierzy w przyszłość swojego zawodu. - Powodów jest wiele. Jednym z nich są cięcia budżetowe, które coraz częściej blokują ich pracę. Do tego wzrasta ilość obowiązków, jakim muszą sprostać, przy czym liczba informacji, jakie przetwarzają stale rośnie. Cierpi na tym wiarygodność mediów. Przedstawiciele redakcji nie mają czasu na rzetelną analizę otrzymywanych materiałów, skutkiem czego informacje tracą na dawnej jakości - uważa Ofmański.
Podkreśla, że wszyscy badani dziennikarze wskazują na wzrost znaczenia konsultantów PR i rzeczników prasowych, a jest to bardzo widoczne zwłaszcza w Polsce, gdzie wskazania na „bardzo” wynoszą 23 proc. - Tymczasem średnia z pozostałych krajów wynosi zaledwie połowę tego wyniku - 10,9 proc.. Zmianie ulegają również klasyczne narzędzia komunikacji z dziennikarzami m. in. informacje, czy konferencje prasowe. Co prawda w naszym kraju rola tych drugich jest nadal ważna, bo 25 proc. badanych typuje je, jako bardzo ważne, jednak zaledwie 8 proc. dziennikarzy z pozostałych rynków traktuje je, jako ważne - opisuje Ofmański.
- Niezmienna jest rola bezpośredniego kontaktu z dziennikarzami. W Polsce 44 proc. badanych uznaje za bardzo ważny kanał możliwość rozmowy indywidualnej, na świecie jest to 32 proc. wskazań. Natomiast najwyżej oceniany jest kontakt osobisty -56 proc. badanych w Polsce i na świecie zgodnie uważa taką formę współpracy za najcenniejszą. Polscy dziennikarze są także o wiele bardziej uzależnieni od publikacji gotowych treści, około 30 proc. wskazuje zdecydowanie tak, natomiast na świecie wynik ten wynosi 20 proc. - co niestety, nie wróży dobrze jakości tekstów redakcyjnych oraz ich niezależnej opinii - komentuje Norbert Ofmański.
Badanie ankietowe on-line zostało przeprowadzono w 10 krajach (Australia, Austria, Francja, Hiszpania, Holandia, Indie, Niemcy, RPA, Włochy, Polska) na grupie 1464 dziennikarzy. Badanie realizuje sieć Ecco International Communications Network, za polską edycję odpowiada On Board PR Ecco Network.
Dołącz do dyskusji: Dziennikarze wolą kontakt bezpośredni z PR-owcami od informacji prasowych i konferencji