Edipresse Polska przy spadku wpływów o 25 proc. zwiększyło zysk, wypłaci 55 mln zł dywidendy
W ub.r. Edipresse Polska zanotowało spadek przychodów sprzedażowych o 25,1 proc. do 92.36 mln zł, a przy ograniczeniu kosztów o 30,7 proc. jego zysk netto wzrósł z 1,53 do 3,72 mln zł. Jeszcze przed finalizacją sprzedaży do Burda International wypłaci Edipresse Groupe 54,7 mln zł dywidendy.
Przychody Edipresse Polska ze sprzedaży prasy oraz reklam prasowych i internetowych zmalały rok do roku z 86,88 do 54,45 mln zł. - Podobnie jak inni wydawcy zanotowaliśmy spadek przychodów reklamowych w obszarze magazynów oraz eventów, natomiast miniony rok był rekordowy w naszej działalności internetowej - komentuje Maciej Klepacki, dyrektor generalny firmy.
Z kolei przychody z pozostałej sprzedaży, m.in. książek, zmniejszyły się dużo słabiej - z 39,74 do 37,9 mln zł.
- Zamknięcie niewielkiej części sieci sprzedaży prasy oraz ogólnopolska kwarantanna, spowodowały niższą sprzedaż magazynów. W okresie ogólnopolskiej izolacji jednostka obserwowała znaczący wzrost oglądalności serwisów internetowych, których jest wydawcą, co przełożyło się pozytywnie na przychody z reklamy programatycznej i video, istotny był także znaczący wzrost sprzedaży ebooków i audiobooków, książek oraz magazynów - wyliczono w sprawozdaniu Edipresse Polska złożonym w KRS.
- Obecnie zdecydowana większość zysków Edipresse Polska pochodzi z obszaru digital, a wyniki finansowe 2020 roku pokazały, że posiadane portfolio internetowe jest odporne na kryzys związany ze spowolnieniem gospodarczym - zaznacza Maciej Klepacki.
Pod koniec ub.r. Edipresse Polska zamknęło dwutygodnik „Flesz. Gwiazdy & Styl”, a w kwietniu br. - dwumiesięcznik „Uroda Życia”. Z kolei w połowie 2019 roku a sprzedało Wydawnictwu Bauer dwutygodniki „Przyjaciółka” i „Pani Domu” oraz miesięcznik „Poradnik Domowy”, tym samym wycofując się z segmentu poradnikowego.
Do Edipresse Polska należy też grupa serwisów internetowych, m.in. witryny tytułów prasowych firmy, a także Wizaz.pl, Niania.pl, Polki.pl, Gotujmy.pl i Ilewazy.pl. Według badania Mediapanel w styczniu br. zanotowały one (bez współodwiedzalności) 9,57 mln użytkowników i 32,9 proc. zasięgu.
Koszty spadły o 31 proc.
Edipresse Polska w ub.r. poniosło 89,8 mln zł kosztów operacyjnych, co wobec 129,64 mln zł rok wcześniej oznacza spadek o 30,7 proc. Nakłady na usługi obce zmalały z 76,87 do 61,25 mln zł, na wynagrodzenia - z 33,28 do 20,02 mln zł, a na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze - z 3,52 do 2,1 mln zł.
Średnie zatrudnienie w wydawnictwie zmalało rok do roku ze 155 do 113 etatów. W redakcjach nastąpił spadek z 42 do 33, a w pionach administracyjnych - ze 113 do 85.
W kwietniu ub.r. firma rozwiązała umowy z 31 pracownikami, a z początkiem maja obniżyła pracownikom i współpracownikom wynagrodzenia i czas pracy o 20 proc. na pięć miesięcy.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Wydatki na zużycie materiałów i energii poszły w dół z 8,58 do 2,38 mln zł, a na amortyzację - z 6,4 do 3,29 mln zł.
Edipresse nie skorzystało z żadnych tarcz pomocowych po wybuchu epidemii.
54,7 mln zł dywidendy dla Edipresse Groupe
Pozostałe wpływy operacyjne Edipresse Polska zmniejszyły się z 6,17 do 4,54 mln zł, wpływy finansowe - z 2,63 mln zł do 984,1 tys. zł, a koszty finansowe - z 584,7 do 340,6 tys. zł.
Znacząco większy spadek kosztów operacyjnych od wpływów przełożył się na wzrost wyników rentowności wydawnictwa. Wynik sprzedażowy poszedł w górę z 6,29 mln zł straty do 2,55 mln zł zysku, wynik operacyjny - z 679 tys. zł straty do 5,96 mln zł zysku, zysk EBITDA - z 5,72 do 9,25 mln zł, a zysk netto - z 1,53 do 3,72 mln zł.
- Udana transformacja (z obszaru prasy drukowanej do digitalu - przyp.), a także dopasowana struktura kosztów do skali prowadzonego biznesu wyraźnie przekłada się na rentowość prowadzonych operacji i pozwala nam z optymizmem patrzeć również na cały 2021 rok - podkreśla Maciej Klepacki
- W roku 2021, podobnie jak w latach poprzednich, rozwój Spółki koncentrować będzie się wokół szeroko rozumianego rynku serwisów internetowych, rozwoju w obszarach ecommerce i marketplace oraz czasopism skierowanych do kobiet. Zgodnie z ogólnymi trendami na rynku mediów rosnące znaczenie dla wyniku Spółki będą miały serwisy internetowe oraz działalność ecommerce - zapowiedziano w sprawozdaniu.
Edipresse Groupe, do której należy 100 proc. udziałów Edipresse Polska, w drugiej połowie sierpnia zdecydowało, że otrzyma 54,72 mln zł dywidendy: cały zeszłoroczny zysk netto i 51 mln zł z kapitału zapasowego. 45 mln zł otrzymało 30 sierpnia, a wypłatę 9,72 mln zł zaplanowano 30 listopada.
Edipresse Polska ma zostać przejęte przez Burdę
Na początku maja br. ogłoszono, że Edipresse Group sprzeda Burdzie swój biznes mediowy w Polsce. Edipresse podkreśliło, że przyjmując ofertę kupna od podjęła strategiczną decyzję o wycofaniu się z głównej działalności mediowej w Polsce.
Strony nie podały kwoty transakcji, zgłoszono ją do akceptacji przez prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W połowie lipca UOKiK podał, że w tej sprawie konieczne jest przeprowadzenie badania rynku, zwracając uwagę, że działalność obu firm pokrywa się m.in. w segmencie prasy kobiecej i rozrywkowej.
Dołącz do dyskusji: Edipresse Polska przy spadku wpływów o 25 proc. zwiększyło zysk, wypłaci 55 mln zł dywidendy