Reklama kinowa: co wydarzyło się w 2016 roku, jaki będzie 2017
W ramach naszego cyklu podsumowań zeszłego roku w mediach i marketingu przyszedł czas na kina i reklamę kinową. Tę branżę analizują przedstawiciele sieci Cinema City i Multikino oraz domów mediowych Codemedia, Mindshare Polska i Zenith.
Mariusz Spisz, prezes Multikino Media
Wydarzenie roku
Premiera filmu „Pitbull. Niebezpieczne kobiety”, który zyskał najlepszy wynik otwarcia spośród polskich produkcji po 1989 roku i w ciągu 18 dni został najpopularniejszym filmem bieżącego roku detronizując komedię „Planeta Singli”. Od 10 listopada do 4 grudnia 2016 roku (według danych BoxOffice.pl) film obejrzało ponad 2,385 miliona widzów.
„Pitbull. Niebezpieczne kobiety”, to produkcja z plejadą polskich gwiazd, które kochają rodzimi widzowie. Takie filmy stanowią ogromny potencjał reklamowy, dlatego planując kampanie w kinie w 2017 roku warto pamiętać, że w przyszłym roku premierę będzie miała m.in. trzecia część „Pitbulla” oraz komedia „Listy do M. 3”.
Sukces roku
Na początku roku sądziliśmy, że po ustanowieniu w 2015 roku rekordu na poziomie 44,7 miliona widzów na kolejny sukces będzie trzeba zaczekać kilka lat. Nic bardziej mylnego! Według danych Boxoffice.pl od stycznia do listopada 2015 roku frekwencja w kinach wynosiła 39,7 miliona widzów. W tym samym okresie 2016 roku kina w Polsce odwiedziło już ponad 46,7 milionów kinomanów!
Wszystko wskazuje, że uda zatem się przekroczyć granicę 50 milionów biletów i ustanowić nowy rekord. Tym bardziej, że w grudniu na wielkim ekranie pojawił się: „Łotr 1. Gwiezdne wojny – historie”.
Porażka roku
Sukces polskich filmów i zagranicznych blockbusterów wskazuje na to, że tak jak w 2015 roku również w 2016 nie poznamy smaku porażki. Jednak nie da się ukryć, że film „Smoleńsk”, którego premierę przenoszono w czasie miał przyciągnąć do kin znacznie większą liczbę widzów niż mu się udało.
Człowiek roku
Patryk Vega reżyser filmów „Pitbul. Nowe porządki” oraz „Pitbull. Niebezpieczne kobiety”. Pierwszy tytuł miał premierę w styczniu i zajmuje obecnie trzecie miejsce wśród najchętniej wybieranych filmów 2016 roku, a „Pitbull. Niebezpieczne kobiety” już jest szczycie zestawienia TOP10. Patryk Vega przygotował dla widzów kino gatunkowe, które skutecznie przyciągało do kin zarówno widzów jak i reklamodawców.
Kampania, projekt roku
„Coca-Cola Shake Challenge”, czyli innowacyjna kampania promocyjna, którą przygotowało Multikino we współpracy z popularną aplikacją mobilną Qpony. Akcja bazowała na wykorzystaniu nowatorskiego formatu reklamowego, tzw. shake’a oraz infrastruktury nadajników beacon znajdujących się we wszystkich kinach sieci. W ten sposób użytkownicy, którzy znajdują się w pobliżu kina, otrzymują możliwość zdobycia nagród lub atrakcyjnych ofert zniżkowych.
Trend roku
Polscy widzowie coraz chętniej korzystają z takich akcji jak „Środy z Orange”, które od pięciu lat goszczą w Multikinie czy Bueno Czwartki. Bilet do kina jest pożądaną nagrodą w akcjach konsumenckich. Obecnie tę wiedzę z sukcesem wykorzystuje w swojej kampanii firma MasterCard. Dzięki temu we wszystkie piątki, soboty i niedziele płacąc za bilet do kina kartą Mastercard lub Maestro w kasie lub online, klienci otrzymują drugi bilet w prezencie. Poza cross promocjami rok 2016 był silnie zdigitalizowany - w kluczowych lokalizacjach sieci Multikino zainstalowano nośniki typu digital poster oraz video-walls pozwalające na realizację jeszcze bardziej spersonalizowanych kampanii.
Prognoza na 2017 rok
Przyszłym rok obfituje w duże polskie produkcje: „Sztukę kochania”, „Listy do M. 3” oraz trzecią część „Pitbulla”. Ponadto widzowie będą mogli na wielkim ekranie zobaczyć kontynuacje wielkim hitów: „Ciemniejszej strony Greya”, „Szybkich i wściekłych”, „Strażników galaktyki”, „Piratów z Karaibów”, „Transformers”, „Obcy: Przymierze”, oraz ósmej części „Gwiezdnych wojen”. Premiery zaplanowane na 2017 rok dają pewność, że nie będzie on gorszy niż rok 2016, a nie wykluczałbym również nowego rekordu.
Są to idealne okoliczności dla reklamodawców i to nie tylko ze względu na wzrastającą frekwencję w kinach. Na równi ze zwiększaniem się liczby widzów w kinach reklama kinowa cały czas się rozwija i wprowadza nowatorskie rozwiązania. A co najważniejsze: kino nieustannie wpływa na emocje przenosząc je na towarzyszące mu produkty. W przyszłym rok w tym zakresie nic nie powinno się zmienić.
Bianka Pawlewska, vice president of Cinema Advertising New Age Media / Cinema City Group
Wydarzenie roku
Premiera filmu „Pitbull. Niebezpieczne kobiety” w Polsce i w Wielkiej Brytanii. Najlepsze otwarcie (premierowy weekend) rodzimej produkcji w historii kina w Polsce. Ponadto chyba po raz pierwszy polski tytuł dostał się do TOP 5 w Wielkiej Brytanii.
Najważniejsze światowe wydarzenie promocyjne w tym roku to wybory prezydenckie w USA. Pokazały nam, że rynek często działa wbrew logice, a wygrywa ten, kto potrafi wywołać największe emocje…(pomimo celnej krytyki i doskonałych, filmowych, wielkozasięgowych parodii, jakie zaprezentował Alec Baldwin).
Sukces roku
Na miano sukcesu roku w Polsce z pewnością zasługuje kolejny z rzędu rekord frekwencji w kinach, który został pobity już w momencie pisania tego tekstu, a rok jeszcze się nie skończył. Liczba ta ma zatem szansę być znacząco wyższa niż w (również rekordowym) 2015 r. Z perspektywy domu sprzedaży reklamy kinowej niezwykle cieszy nas także tegoroczny sukces finansowy w branży, którą reprezentujemy (i której jesteśmy liderem). Przez 9 pierwszych miesięcy br. kino odnotowało dwucyfrowy wzrost wpływów reklamowych. Według raportu „Rynek reklamy w Polsce” opublikowanego przez dom mediowy Starcom reklama kinowa osiągnęła najwyższą dynamikę ze wszystkich mediów, a w okresie od stycznia do września br. wzrost inwestycji w kinach wyniósł aż 13,8 proc. względem analogicznego okresu ubiegłego roku. Wszystko wskazuje na to, że dane za cały rok będą równie dobre.
Na świecie - przewrotnie powiem, że z naszej perspektywy najważniejszy jest chyba sukces frekwencyjny filmu „Pitbull. Niebezpieczne kobiety” w Wielkiej Brytanii i Irlandii. Podczas weekendu otwarcia został zanotowany w TOP 5 wszystkich wchodzących filmów na ekrany w Zjednoczonym Królestwie.
Porażka, rozczarowanie roku
W Polsce wiele ambiwalentnych emocji (niestety przeważały chyba te negatywne) wywołał film „Smoleńsk” – najprawdopodobniej ze względu na upolitycznienie, zarówno na poziomie scenariusza, jak i imprez towarzyszących wejściu filmu na ekrany. Mocny związek sztuki filmowej z polityką przeważnie działa na niekorzyść tej pierwszej.
Porażka Hillary Clinton, a we wcześniejszej fazie - Berniego Sandersa w spektaklu, jakim są wybory prezydenckie w USA.
Człowiek roku
W Polsce i na świecie - jeden z najwybitniejszych twórców w historii światowego kina - mistrz Andrzej Wajda, którego ostatnie dzieło „Powidoki” było polskim kandydatem do Oscara.
Kampania, projekt roku
W Polsce. Najnowsza, świąteczna odsłona kampanii dla Allegro, według koncepcji agencji Bardzo: „Czego szukasz w święta? – Angielski”. Kampania ta udowadnia, że reklama jeszcze wciąż możne wzruszać – nawet osoby z branży, które widziały setki, jak nie tysiące spotów.
Na świecie. Z pewnością wrażenie robi nagrodzona w konkursie Cannes Lions 2016, kampania przygotowana przez Leo Burnett Chicago, która pokazuje, że sztuka (w tym przypadku malarstwo) wciąż budzi emocje. Można budować wokół tematów związanych ze sztuką zaangażowanie wykraczające poza wąską grupę entuzjastów.
Premiera, nowość roku
W Polsce najbardziej kasowymi premierami roku bez wątpienia były „Pitbull. Niebezpieczne kobiety” oraz „Planeta Singli”’. Przy czym nowy „Pitbull” zanotował najlepsze otwarcie w historii polskiego kina i potrzebował niespełna 11 dni, aby stać się drugim najpopularniejszym filmem roku. Pokonał tym samym poprzednią część sensacyjnej produkcji "Nowe porządki". Kolejną odsłonę filmu Patryka Vegi obejrzało już w sumie prawie 2,4 mln osób. Produkcja jest dziesiątym filmem w tym roku, który pokonał barierę miliona sprzedanych biletów... To znakomity wynik!
Filmem z innej kategorii zasługującym na miano sukcesu jest „Wołyń” Wojciecha Smarzowskiego - już ze względu na sam fakt, iż udało się go do końca zrealizować, pozyskując dodatkowe finansowanie. Jednocześnie dobrze, że pomimo drażliwych treści film nie został zbędnie upolityczniony. 1,4 mln widzów.
Na świecie: „Spotlight”, zdobywca Oscara 2016, za najlepszy film. Historia śledztwa dziennikarskiego, które faktycznie rzuciło nowe światło na problem pedofilii. Warto o tym mówić w sposób odpowiedzialny, a film ten właśnie jest takim głosem w sprawie dotąd ukrywanej lub pomijanej milczeniem.
Trend roku
Główne tytuły coraz częściej ukazują się w kolejnych odsłonach i nie oznacza to od razu spadku jakości. Po prostu, rynek tak się kształtuje, że hity filmowe coraz bardziej przypominają seriale, co oznacza dla kina bardzo pozytywny trend, bowiem widzowie coraz częściej na miejsce doświadczania emocji związanych z oglądaniem filmów wybierają salę kinową i wielki ekran. Potwierdza to prawdziwość tezy, że kino stanowi rodzaj rozrywki wykraczający poza definicję miejsca oglądania filmu.
Prognoza na 2017 rok
Jesteśmy spokojni o sukces frekwencyjny w 2017, gdyż przyszły rok także zapowiada się bardzo dobrze pod względem repertuaru. Na ekranach pojawią się: „Ciemniejsza strona Greya”, „Piraci z Karaibów 5”, „Transformers 5”, „Star Wars Episode VIII”, ulubieńcy dzieci: „Toy Story 4”, „Minionki 3”, „Cars 3” oraz wyczekiwane przez fanów świata Marvela i DC „Justice League” czy „Wonder Woman”, a także trzecia część „Thora” – „Rangarok”, nowa odsłona przygód Człowieka-Pająka – „Spider-Man: Homecoming” i druga część „Strażników Galaktyki”.
Z polskich produkcji na duże zainteresowanie widzów mogą liczyć: „Powidoki” Andrzeja Wajdy - nasz kandydat do Oscara, film o słynnej noblistce „Maria Skłodowska - Curie” z Karoliną Gruszką w roli głównej, „Dywizjon 303” w reżyserii Wiesława Saniewskiego o polskich lotnikach z Bitwy o Anglię, a także „Listy do M3”.
Na drugiej podstronie wypowiedzi menedżerów z domów mediowych Codemedia, Mindshare Polska i Zenith.
Dołącz do dyskusji: Reklama kinowa: co wydarzyło się w 2016 roku, jaki będzie 2017