SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Sąd: korzystanie z adblockerów legalne, Axel Springer na specjalnych warunkach w AdBlock Plus

Sąd apelacyjny w Kolonii wydał wyrok w sprawie Axel Springer kontra Eyeo, producent AdBlocka Plus. Według orzeczenia tworzenie adblockerów i korzystanie z nich jest legalne, a na terenie Niemiec Axel Springer będzie miał darmowy dostęp do „białej listy” AdBlocka Plus.

Obecne rozstrzygnięcie sądu jest wynikiem apelacji, którą wniósł Axel Springer po wyroku z września ub.r. Wówczas sędziowie oddalili oskarżenie wydawcy o to, że AdBlock Plus jest aplikacją nielegalną i korzystanie z niej powinno być zabronione.

Sąd apelacyjny w Kolonii potwierdził, że zarówno tworzenie adblockerów, jak i korzystanie z nich jest w pełni legalne i nie narusza konstytucyjnych praw wydawców do publikowania reklam w sieci.

Z drugiej strony sędziowie stanęli na stanowisku, że stosowanie w AdBlocku Plus tzw. „białej listy” zawierającej wydawców, których reklamy nie są blokowane nie jest zgodne z prawem wówczas, gdy Eyeo pobiera opłaty od wydawcy w zamian za wpisanie na listę.

Zgodnie z tym argumentem sąd orzekł, że na terenie Niemiec Axel Springer nie będzie płacił za dostęp do „białej listy” w AdBlocku Plus. Na swoim blogu firma Eyeo zapowiedziała, że dostosuje się do tego wyroku i jeśli Axel Springer zwróci się do niej o umieszczenie na „białej liście” zostanie na nią wpisany.

Według danych PageFair prawie 25 proc. internautów w Niemczech blokuje reklamy w sieci. Dlatego aby walczyć z tym zjawiskiem już wcześniej wydawcy dzienników „Die Zeit” i „Handelsblatt” wytoczyli proces Eyeo, jednak sąd wydał wyrok korzystny dla producenta AdBlocka Plus.

W Polsce według badań MEC Wavemaker odsetek internautów korzystających z adblockerów wynosi 36 proc. W wywiadzie dla serwisu Wirtualnemedia.pl Ben Williams z Eyeo tłumaczył, że przyczyną blokowania reklam jest przede wszystkim ich zbyt duża liczba i intruzywny charakter.

Dołącz do dyskusji: Sąd: korzystanie z adblockerów legalne, Axel Springer na specjalnych warunkach w AdBlock Plus

7 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
xyz
Ciekawych czasów dożyliśmy...
Zdaniem niektórych obrona obywatela przez reklamami ma być nielegalna i zabroniona.
To co, branża reklamowa będzie wsadzać ludzi do więzień za to że nie chcąc oglądać reklam?
0 0
odpowiedź
User
Greg
Jeśli ta firma Axel Springer zacznie tworzyć agresywne reklamy (np. banery pływające środkiem ekranu) a AdBlock będzie je przepuszczać, to użytkownicy ABP wyłączą nawet "białą listę" i tym samym zamknie się okienko dla wydawców, tworzących mniej inwazyjne reklamy. Przez działania jednego przedsiębiorstwa mogą ucierpieć mniejsze serwisy, utrzymujące się właśnie z takich reklam.
0 0
odpowiedź
User
Johann
Mądry wyrok. Ludzie mają prawo bronić się przed nachalnym zalewem brzydoty i tępoty.
0 0
odpowiedź