Ile polskie firmy wydają na SEO? Mamy nowe dane
Nie da się jednoznacznie oszacować kosztów SEO, a zróżnicowanie cenowe ofert jest bardzo duże – pokazuje raport WhitePress. Z najnowszego badania platformy wynika, że co czwarta firma przeznacza na pozycjonowanie strony ponad 20 tys. złotych miesięcznie.
Audyt, opracowanie i monitorowanie skuteczności strategii działań, link building, tworzenie treści, analiza fraz kluczowych i optymalizacja kodu strony internetowej – to tylko kilka przykładów działań, które są podejmowane w celu pozycjonowania strony w wyszukiwarce. Na dokładny zakres zadań wpływa m.in. wielkość serwisu, branża, konkurencja i efekty, których oczekuje klient.
Wydatki na SEO idą w tysiące
Wyniki ankiety przeprowadzonej przez WhitePress w 2024 roku pokazują, że specjaliści SEO dysponują bardzo zróżnicowanymi budżetami. Połowa z nich na pozycjonowanie jednej domeny przeznacza do 8 tys. złotych netto miesięcznie. Druga połowa nie mieści się w tej kwocie.
Jedna czwarta ankietowanych osób przyznała, że ich miesięczny budżet na pozycjonowanie jednej strony wynosi ponad 20 tys. złotych. Co piąty specjalista może na ten sam cel wykorzystać maksymalnie 2 tysiące złotych.
– Kwota przeznaczana na pozycjonowanie strony internetowej jest zależna przede wszystkim od przyjętej strategii i sposobu podziału pracy między klientem a agencją lub freelancerem. Niektóre firmy biorą na siebie tworzenie contentu, a nawet posiadają własnych webmasterów, którzy mogą na bieżąco wdrażać niezbędne zmiany. Z kolei inni klienci chcą, by to specjalista SEO zadbał kompleksowo o wszystkie aspekty związane z pozycjonowaniem – w takiej sytuacji cena będzie oczywiście wyższa. Budżet zależy ponadto od branży, specyfiki firmy, podejmowanych dotychczas działań, a także celów, na których zależy klientowi. Nie da się porównać ceny pozycjonowania strony internetowej małej, lokalnej firmy ze sklepem internetowym międzynarodowej korporacji. W tym przypadku mówimy o różnicy kosztów wynoszącej kilka rzędów wielkości – tłumaczy Tomasz Biegun, head of content marketing & SEO i członek zarządu w WhitePress.
Jaki procent budżetu SEO pochłania link building?
Z badań WhitePress wynika, że koszt link buildingu stanowi najczęściej od 26 do 50 proc. całego budżetu SEO (taką odpowiedź zaznaczyło 28 proc. specjalistów) lub od 11 do 25 proc. (27 proc. wskazań). Jedynie co piąty specjalista przeznacza na ten cel więcej niż 50 proc. kwoty, którą dysponuje.
– W strategii off-site SEO kluczową rolę odgrywa nie ilość, a jakość linków. Dlatego też najczęściej są one pozyskiwane przy pomocy artykułów sponsorowanych, których koszt waha się od kilkudziesięciu do nawet kilku tysięcy złotych. Marginalne znaczenie mają popularne kilkanaście lat temu darmowe linki z katalogów czy forów internetowych. Nie oznacza to jednak, że pozyskanie jakościowego linka zawsze musi wiązać się z bardzo wysokimi kosztami. Przykładem jest coraz chętniej wdrażana przez firmy strategia outreach, polegająca na nawiązaniu współpracy z blogerami lub administratorami portali tematycznych, którzy są skłonni umieścić link do naszej strony w zamian za dostarczenie im ciekawej, wartościowej treści. Budowanie takiej relacji wymaga jednak sporej ilości czasu – mówi Anna Halama-Flisowska, marketing team leader w WhitePress.
Czy AI będzie miało wpływ na koszty w SEO?
Coraz większe znaczenie jakości linków i contentu może wpływać na ogólne koszty prowadzenia działań SEO, zwłaszcza w dobie rosnącej konkurencji na rynku. Z drugiej strony trwająca rewolucja AI może przyczynić się do obniżenia ceny niektórych usług związanych z pozycjonowaniem strony.
Już teraz wielu ekspertów przyznaje, że najczęściej wybieraną przez nich metodą tworzenia treści jest sztuczna inteligencja połączona z nadzorem człowieka. Uczenie maszynowe jest wykorzystywane również do automatyzacji wielu procesów, które wcześniej specjaliści SEO musieli wykonywać samodzielnie.
Dołącz do dyskusji: Ile polskie firmy wydają na SEO? Mamy nowe dane